Woda Mama i ja
Zamknij

Kiedy za oknem zaczyna dominować jesienna aura – robi się coraz chłodniej, dni stają się krótsze, a promieni słonecznych jest jak na lekarstwo, a do tego wszystkiego w żłobkach, przedszkolach i szkołach rozpoczyna się nowy rok szkolny, który niesie większe ryzyko infekcji, wówczas temat wzmacniania odporności dziecka wraca jak bumerang. Dzisiaj dochodzi jeszcze kolejny, poważny czynnik, przed którym musimy się chronić – realne ryzyko zakażenia koronawirusem. Jak w naturalny sposób wspierać organizm dziecka, aby był on bardziej odporny na sezonowe infekcje? Przedstawiamy kilka praktycznych porad.

Zacznijmy pracę od wnętrza

Na odporność organizmu malucha składają się codzienne nawyki, na których kształtowanie mamy ogromy wpływ oraz nasze wybory żywieniowe. W miarę naszych możliwości finansowych starajmy się wybierać ekologiczne produkty, wiele warzyw i owoców. Równie ważne jak to, co jemy jest to, w jaki sposób jemy. Starajmy się zaszczepić w maluchu przyzwyczajenie do jedzenia o stałych porach i rozpoczynania dnia od obfitego, ciepłego śniadania. Jest to najważniejszy posiłek, który powinien zapewnić dziecku energię na pierwszą część dnia. Warto, aby był on zjedzony w miłej oraz spokojnej atmosferze. Kolacja natomiast powinna być lekka, spożyta najlepiej na dwie godziny przed pójściem spać.

Jak wpleść w dietę malucha czosnek?

Czosnek jest doskonale znanym naturalnym antybiotykiem, który wspiera odporność organizmu. Warto wplatać go w dietę malucha jako składnik różnych dań, dodając go np. do barszczu, sosów czy guacamole, które wiele dzieci wprost uwielbia.

Kwaśne i zdrowe

Mimo, że są kwaśne i mają bardzo oryginalny smak, to maluchy często za nimi przepadają. Mowa oczywiście o kiszonkach, które doskonale sprawdzają się jako bogate źródło witamin jesienną porą, kiedy ilość świeżych warzyw i owoców rosnących w naszej strefie klimatycznej znacznie spada. Kiszona kapusta czy kiszone ogórki zawierają witaminy z grupy B oraz C, A, E i K, ale to jeszcze nie wszystkie ich zalety. Ze względu na zawartość kwasu mlekowego są też naturalnym probiotykiem.

Zdrowie prosto z ula

Pszczoły kryją w swoich pasiekach produkty, które pozytywnie wpływają na odporność organizmu. Jeśli dziecko nie jest na nie uczulone warto w pierwszej kolejności sięgnąć po miód, który jest prawdziwym bogactwem witamin, przeciwutleniaczy i bakteriobójczych enzymów. Aby wpleść go do diety można dodać niewielką łyżkę do szklanki z wodą. Należy jednak pamiętać, że nie wolno podawać miodu dzieciom poniżej pierwszego roku życia.

Woda na straży zdrowia

Niezwykle ważne dla budowania silnej odporności jest odpowiednie nawodnienie organizmu, które zapewnia mu prawidłową pracę, m.in. przez wypłukiwanie z ciała toksyn. Warto aby spożywanie wody stało się nawykiem dziecka, dlatego warto zaopatrzyć malucha w specjalną butelkę z dzióbkiem, po którą będzie mógł sięgać w ciągu dnia w szkole.

Nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie

Warto wpleść w codzienne rytuały spacery z dzieckiem i wspólne zabawy na dworze, które będą hartowały organizm malucha. Każda pogodowa aura jest do tego idealna, wystarczy tylko wybrać odpowiedni strój, który umożliwi nam wspólne odkrywanie świata, nawet kiedy wieje wiatr czy pada deszcz.

Sport to zdrowie!

To znane powiedzenie kryje w sobie prawdziwą mądrość na temat funkcjonowania naszego organizmu. Warto już od najmłodszych lat zaszczepiać w dzieciach miłość do sportu, który pozytywnie wpływa na odporność – dotlenia ciało, wspomaga usuwanie toksyn oraz powoduje wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia. Warto, aby dziecko wybrało dyscyplinę, która sprawia mu przyjemność – wówczas łatwiej jest zbudować pozytywne nawyki, które zostaną z młodym człowiekiem na całe życie.

Zapewnij dziecku spokojny sen

Sen jest niezwykle ważny dla prawidłowej regeneracji organizmu dziecka, dlatego warto, aby był on spokojny i głęboki. Jest na to kilka sposobów: maluch powinien kłaść się do łóżka o stałych porach, w pokoju, w którym śpi powinna panować nieco niższa temperatura – w granicach 19-21 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza powinna wynosić od 40% do 60%. Przed snem warto wywietrzyć pokój i zawsze dbać o czystą pościel. Równie ważne jest wyciszenie dziecka np. przez wspólne rytuały, które dają maluchowi poczucie bezpieczeństwa (przytulanie, czytanie książeczek, masaż stópek), tak aby kładł się on spać spokojny i zrelaksowany.

 

Mamy ogromny wpływ na budowanie odporności naszego dziecka. Maluch uczy się przez naśladowanie nas, dlatego warto, aby pokazywać mu swoim przykładem, jak można żyć w zdrowy sposób. Dobre nawyki żywieniowe i odpowiednia higiena życia zapewnią zdrowie nie tylko dziecku, ale całej rodzinie.