Woda Mama i ja
Zamknij

Upały w ciąży potrafią dać się we znaki. Ból kręgosłupa, nadmierne pocenie się i  obrzęki nóg – to tylko niektóre z dolegliwości, jakie towarzyszą ciężarnym przy wysokich temperaturach. Aby zminimalizować dyskomfort i zadbać o bezpieczeństwo nienarodzonego jeszcze maluszka warto wprowadzić w życie kilka sprawdzonych rad.

Żar lejący się z nieba potrafi być prawdziwą udręką dla ciężarnych. Szczególnie wtedy, gdy ciąża jest już bardzo zaawansowana, a jej ostatnie miesiące przypadają na okres letni. Podwyższona temperatura sprawia, że zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, a  serce poddawane jest zwiększonemu wysiłkowi. Towarzyszą temu typowe dolegliwości, takie jak obrzęki, osłabienie organizmu, problemy ze skórą, wzmożone pocenie się, bóle kręgosłupa, a nawet głowy. To wszystko sprawia, że przyszłej mamie dużo trudniej jest przetrwać gorące dni, a niekiedy staje się to swego rodzaju wyzwaniem, zabierając całą radość z tak pięknego okresu jakim jest oczekiwanie maluszka. Warto pomóc sobie przeżyć ten ciężki czas, korzystając z prostych sposobów.

Woda, woda i jeszcze raz woda

Lato to pora roku, która szczególnie wymaga od nas odpowiedniego nawodnienia. Kiedy pijemy zbyt mało, organizm zaczyna magazynować wodę w tkankach i tym samym zwiększa się ryzyko powstawania obrzęków.  Jeżeli stan nawodnienia będziemy utrzymywać na właściwym poziomie, zwiększamy prawdopodobieństwo, że ominą nas takie dolegliwości. Dlatego butelka wody powinna być jedną z pierwszych rzeczy, które ciężarne pakują wychodząc na spacer, po zakupy, czy do pracy. Ilość, jaką powinnyśmy wypijać to ok. 2,5-3 litry w ciągu dnia. Ważne, żeby dobierać również odpowiedni rodzaj, o niskiej zawartości sodu, jak np. Mama i ja.

Lekkie, zwiewne ubrania

By uniknąć obtarć skóry warto postawić na luźne, bawełniane ubrania, bezuciskową bieliznę i obuwie odkrywające stopy. Idealnie sprawdzą się sukienki, które pozwolą skórze oddychać i umożliwią sprawną termoregulację. Jeśli nie lubimy sukienek, wybierzmy krótkie spodenki, ale wykonane z lnu. Najlepiej wybierać spodnie z luźną gumą lub specjalnym pasem dla ciężarnych. W ten sposób brzuch nie będziemy uciskać brzucha. Staniki powinny mieć szerokie ramiączka, by nie wbijać się w skórę, a majtki powinny być bezszwowe. Jeśli chodzi o obuwie najlepiej wybrać klapki bądź odkryte sandałki. Pamiętajmy też o nakryciu głowy, które będzie chronić nas przed udarem.

Stroń od słońca

Temperatury sięgające ponad 30. stopni to ogromny dyskomfort dla każdej przyszłej mamy. Bardzo ważne jest, by uważać wtedy na przegrzanie organizmu, które w skrajnych przypadkach może skutkować odklejeniem się łożyska. Dlatego zrezygnujmy lepiej z wylegiwaniu się na bezpośrednim słońcu i spacerach między 11 a 16. Jeśli już musimy wyjść z domu w tych godzinach, wybierajmy zacienione ulice, przed wyjściem nasmarujmy się kremem z filtrem, schowajmy głowę pod czapką lub kapeluszem i spakujmy butelkę wody do torebki.

Lekka dieta

W tym okresie unikajmy tłustych, ciężkostrawnych dań, które z pewnością jeszcze pogorszą nasze samopoczucie. Wybierajmy sezonowe owoce i warzywa, pieczone ryby i pełnoziarniste pieczywo. Wszystkie „mokre” warzywa i owoce, jak np. arbuz czy ogórek, będą strzałem w dziesiątkę!

Kąpiel i prysznic

Woda przyniesie prawdziwe ukojenie w ciężkie, słoneczne dni. Nie tylko ochłodzi i orzeźwi, ale też poprawi kondycję bez obciążania stawów. Letni prysznic brany kilka razy dziennie zrelaksuje i uspokoi, a kąpiel w roztworze z solami kosmetycznymi bądź leczniczymi zagwarantuje ulgę obolałym i obrzękniętym nogom.