Zdrowa dieta u malucha, czyli gotujemy na parze

Zdrowy rozwój fizyczny i umysłowy dziecka oraz wysoka odporność wymagają prawidłowego, pełnowartościowego żywienia. W tej kwestii w przypadku najmłodszych dobrze sprawdzi się gotowanie na parze. Posiłki przyrządzone w ten sposób mogą być nie tylko zdrowe, ale też smaczne, kolorowe i szybkie w przygotowaniu.

Jako mamy chcemy dla swoich dzieci dawać wszystko co najlepsze. Zależy nam, by rosły zdrowe i silne, a ich sprawność umysłowa była na najwyższym poziomie. Aby tak się stało, musimy od początku zapewnić maluszkom bogatą, zbilansowaną dietę, która dostarczy potrzebnych do ich prawidłowego rozwoju wartości odżywczych. W przypadku dzieci do 6 miesiąca życia podstawę stanowić będzie mleko mamy, po tym czasie startujemy z rozszerzaniem diety i wprowadzaniem pokarmów stałych. W przypadku małych dzieci smażenie, pieczenie czy duszenie nie będzie dobrym rozwiązaniem. Nie powinny one zjadać tłustych i ciężkich potraw, a niestety większość przygotowanych w ten sposób taka będzie. Zostaje tradycyjne gotowanie, które jeśli trwa długo, pozbawi nawet najzdrowszych produktów cennych witamin czy minerałów.

Co w tej sytuacji zrobić? Wyposażyć się w parowar, który dziś nie jest już dużym wydatkiem. Porządny parowar sprawdzonej firmy, który powinien posłużyć nam wiele lat, można kupić już za 100-150 zł. W wersji niskobudżetowej wybrać można garnek do gotowania na parze ze specjalnym sitkiem w środku.

Dieta u malucha – Zdrowie przede wszystkim

Wybierając ten rodzaj obróbki termicznej, mamy możliwość podawania dziecku zdrowych, lekkostrawnych posiłków. Produkty przygotowane w ten sposób nie mają styczności z wodą, przez co nie tracą cennych wartości odżywczych. Dodatkowo, nie są pozbawione smaku i zapachu, co ułatwia przekonanie maleństwa do skosztowania. Dzięki zachowaniu smaku potrawy nie wymagają też doprawiania, przez co zmniejszamy ilość soli w diecie maluszka (której do pewnego momentu w ogóle powinniśmy unikać). Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść parowaru jest fakt, że dania przyrządzane w ten sposób pozbawione są tłuszczu, przez co są dużo łatwiej strawne dla małego brzuszka.

Szybko, łatwo, sprawnie

Ogromną zaletą gotowania na parze jest oszczędność czasu. Warzywa czy mięso, które zamierzamy przyrządzić w ten sposób nie wymagają od nas praktycznie żadnego przygotowania ani dużego wkładu pracy. Produkty należy jedynie obrać, oczyścić i pokroić na mniejsze części, po czym włożyć do parowaru i ustawić odpowiedni czas gotowania. Kiedy minie, zostaniemy poinformowane o jego upłynięciu. W  międzyczasie możemy zająć się dzieckiem, czy znaleźć chwilę dla siebie, zamiast stać przy przysłowiowych garach w kuchni. Co ważne, jedzenie przyrządza się stosunkowo szybko, a im mniejsze będą produkty, które umieścimy w parowarze, tym szybciej będą gotowe do spożycia.
W taki sposób ograniczamy też ilość użytych naczyń, które zawsze uzbierają się w trakcie gotowania tradycyjnego obiadu. W tym wypadku wszystko wsadzamy do wielopoziomowego naczynia, które na koniec łatwo i szybko możemy wyczyścić.

Co mogę zrobić w parowarze?

W zasadzie ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. W parowarze przygotujemy absolutnie wszystko. Posiłki należy dopasować do wieku naszego dziecka i biorąc pod uwagę wskazania bądź przeciwwskazania wybierać najlepsze warzywa, owoce, ryby czy mięsa. Wizyta u pediatry, sprawdzone źródła informacji, kierowanie się powszechnymi zasadami zdrowego żywienia (jak piramida zdrowego żywienia czy zdrowy talerzyk) powinny ułatwić sprawę.

Parowarowe klasyki, czyli co warto wybrać

  • Marchewka – pełna witamin i delikatnego smaku doskonale sprawdzi się u najmłodszych pociech. Pokrojona w plastry zrobi się błyskawicznie. Może być samodzielną przekąską, dodatkiem do obiadu czy bazą do zblendowania i zrobienia warzywnej pasty.
  • Pietruszka – bogata w magnez, potas, wapń i dużą dawkę żelaza pozytywnie wpłynie m.in. na krążenie krwi. Z jej pomocą stworzymy m.in. pyszną zupę krem.
  • Brokuł – stanowi cenne źródło witaminy C oraz soli mineralnych i witamin. Pomaga w walce z anemią, a przez swój wyjątkowy smak jest ulubionym warzywem niejednego szkraba.
  • Burak – dieta u malucha uwzględniająca buraki pozwala dostarczyć odpowiednią ilość błonnika, wapnia, potasu, czy witaminy A. Wszystko to jest niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. Przygotowane na parze szybką zmienią się w pyszne puree, które zje każdy maluszek.
  • Ziemniak – ziemniak to warzywo, które jest w naszym kraju bardzo popularne. Przyrządzony w parowarze ma niezwykle bogaty smak, który nie wymaga dosalania. Jego dużą zaletą jest to, że nie zawiera cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, przez co spokojnie może być spożywany w rozsądnych ilościach. Będzie doskonałą bazą do wszelkiego rodzaju sałatek, warzywnych zblendowanych „papek” lub jako pełnowartościowy obiad, np. w połączeniu z ugotowanym jajkiem.
Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale