Wielojęzyczne dzieciństwo – w jaki sposób wesprzeć malucha w jednoczesnej nauce kilku języków?
Wychowanie dziecka w środowisku wielojęzycznym z jednej strony jest dla niego szansą na jednoczesne przyswojenie kilku języków, z drugiej zaś, wiąże się z wieloma wyzwaniami, przed jakimi muszą stanąć jego rodzice, pozostali krewni oraz opiekunowie. Niestety, sam fakt zwracania się do pociechy w różnych językach nie wystarczy, by zaczęła biegle posługiwać się każdym z nich. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, jak wspierać malucha dorastającego w rodzinie, w której mówi się więcej niż jednym językiem.
Z wielojęzycznością dziecka mamy zwykle do czynienia w dwóch sytuacjach. Pierwsza z nich występuje wtedy, gdy rodzice pochodzą z różnych krajów i posługują się różnymi językami. Druga natomiast dotyczy maluchów wychowywanych przez parę mówiącą tym samym językiem, ale mieszkającą poza swoją ojczyzną, dzięki czemu dziecko ma możliwość przyswoić nowy język uczęszczając do żłobka, przedszkola czy szkoły, a także poprzez kontakt z rówieśnikami i innymi osobami obcojęzycznymi.
Wyznaczcie zasady i trzymajcie się ich
Wychowywanie dziecka w rodzinie wielojęzycznej niewątpliwie wymaga od rodziców konsekwencji, poświęcenia i stworzenia maluchowi odpowiednich warunków środowiskowych. Aby zapewnić malcowi przewagę wynikającą z możliwości dorastania w wielojęzycznym środowisku nie trzeba wdrażać specjalnych programów nauczania. Ważne jednak, by jak najwcześniej określić zasady komunikowania się z dzieckiem (zwłaszcza, gdy rodzice posługują się różnymi językami). Oto niektóre z nich:
Stwórzcie dziecku okazje do kontaktu z językiem
Choć wyznaczenie zasad dotyczących komunikowania się rodziców i opiekunów z dzieckiem jest kluczowe w sytuacji wychowywania pociechy w rodzinie wielojęzycznej, nie wszystko da się z góry przewidzieć i zaplanować. Pamiętajmy, że maluchy są bardzo naturalne i spontaniczne. Jeśli tylko im na to pozwolimy, będą próbowały komunikować się wyłącznie w tym języku, który znają lepiej. Zamiast jednak się złościć lub stosować system nakazów i zakazów, przyjmijmy strategię polegającą na jak najczęstszym stwarzaniu dziecku okazji do kontaktu z językiem. W tym celu: