Przygotowania do ciąży a dieta

Planując ciążę warto przyjrzeć się swojemu codziennemu menu. Dzisiejszy świat i jego pośpiech sprawia, że często brakuje nam warunków, by przygotować zdrowe posiłki, a także zadbać o ich regularne spożycie. Jednak, kiedy myślimy o powiększeniu rodziny, powinniśmy poczuć odpowiedzialność także i za tą małą istotę, a tym samym sprawić, by organizm, który czeka na jej pojawienie się był w jak najlepszej kondycji.

Jak jeść?

Badania potwierdzają, że prawidłowy sposób żywienia ma istotny wpływ na płodność. Kiedy dieta jest zbilansowana w odpowiedni sposób łatwiej jest uniknąć zarówno nadwagi, jak i niedowagi –  obie te sytuacje mają niekorzystny wpływ na płodność. Dieta przyszłych mam powinna być przede wszystkim urozmaicona tak, aby dostarczyć organizmowi wszystkich elementów, niezbędnych do utrzymania go w zdrowiu i odpowiedniej kondycji. Ważnym jest również, aby produkty były, jak najmniej przetworzone. Warto również pamiętać, że przygotowując się do ciąży nie należy korzystać z diet odchudzających, które mogą doprowadzić do niedoboru wielu istotnych składników. Kobiety starające się o dziecko muszą jeść zdrowo, ale niekoniecznie jałowo czy niskokalorycznie. Odpowiednia ilość tkanki tłuszczowej nie tylko pomoże w zajściu w ciążę, ale również będzie stanowić barierę ochronną dla dziecka.

Co zatem jeść, a czego zdecydowanie unikać? Lekarze zalecają, aby zmiany w sposobie żywienia wprowadzać do swojego jadłospisu co najmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą. W pierwszej kolejność należy zrezygnować ze wszystkich złych nawyków żywieniowych. Kawa i alkohol powinny od tego momentu pozostać już tylko wspomnieniem, podobnie jak chipsy czy dania restauracji typu „fast food”. Ponadto szczególnie istotne jest „zaprzyjaźnienie się” z produktami zawierającymi witaminę E, żelazo, wapń, cynk, magnez czy kwas foliowy.

Witamina E

Witamina E odgrywa tak ważną rolę w procesie przygotowania do ciąży, że zyskała określenie „witaminy płodności”. Wpływa pozytywnie zarówno na organizm przyszłej mamy jak i poprawia sprawność plemników taty. W celu dostarczenia naszemu organizmowi dawki tej witaminy dobrze jest wprowadzić do swojego planu żywieniowego oleje roślinne, zwłaszcza słonecznikowy, margaryny, zarodki pszenicy, orzechy laskowe, żółtka jaj, warzywaliściaste(np. szpinak czy sałatę), a także natkę pietruszki. .

Żelazo

Stanowi ono niezastąpioną pomoc w niwelowaniu niedokrwistości, osłabień oraz poprawie odporności organizmu. Potrzebne jest również do prawidłowego rozwoju zarodka i komórki jajowej. Jego brak może prowadzić do ograniczenia wzrostu płodu. Powszechnie znanymi źródłami żelaza jest czerwone mięso oraz ryby, można je jednak znaleźć również w warzywach i owocach, takich jak: buraki, korzeń pietruszki, suszone morele i orzechy, rośliny strączkowe.

Wapń

Jego źródłem są przetwory mleczne i  niskozmineralizowana woda źródlana. Jest szczególnie ważnym budulcem kości płodu oraz niezbędnym elementem podczas laktacji w wytwarzaniu mleka.

Cynk

Najistotniejszy komponent enzymów biorących udział w metabolizmie białek i tłuszczów. Jest również fundamentem prawidłowego działania układu odpornościowego i gospodarki hormonalnej. Bogactwo cynku możemy czerpać z mięsa, ryb i serów.

Magnez

Dostarczanie odpowiedniej ilości magnezu wspomoże prawidłowe trawienie, co jest istotne
dla naturalnego przebiegu ciąży. Magnez odgrywa także zasadniczą rolę w mineralizacji kości
i procesach metabolicznych.  Orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste będą w stanie dostarczyć nam ten pierwiastek w odpowiedniej ilości.

Kwas foliowy

Odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu do ciąży. Nie tylko wspiera prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, ale również jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego rodziców już na etapie staranie się o dziecko. Jego niedobór może być przyczyną obniżenia objętości nasienia i ruchliwości plemników u mężczyzn. Najcenniejsze źródła tej witaminy to: warzywa liściaste (szpinak, sałata), brokuły, owoce cytrusowe, drożdże, wątroba, produkty zbożowe z pełnego przemiału, jak również nasiona roślin strączkowych.

Racjonalne odżywianie jak i ograniczenie złych nawyków powinno być jednym z pierwszych kroków, które musimy podjąć starając się o powiększenie rodziny. Należy pamiętać, że od tego momentu dbamy już nie tylko o siebie, ale także o nasze potomstwo, a przecież każdy rodzic pragnie dla swojego dziecka możliwie najlepszych warunków do rozwoju.

Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale