Kwas foliowy – sprzymierzeniec ciąży

Każda przyszła mama pragnie, aby jej ciąża przebiegała prawidłowo, a dziecko urodziło się zdrowe
i prawidłowo się rozwijało. Wpływ na właściwy rozwój dziecka możemy mieć już na etapie planowania ciąży, poprzez dobrze zbilansowaną dietę czy rezygnację ze złych nawyków żywieniowych. Niezwykle ważnym elementem przygotowań do macierzyństwa jest także zażywanie kwasu foliowego. Większość lekarzy zaleca jego przyjmowanie już na trzy miesiące przed poczęciem oraz w pierwszym trymestrze ciąży.

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy nazywany jest także folanem lub folacyną. Jest to rozpuszczalna w wodzie witamina z grupy B.  Jest niezastąpiony podczas syntezy kwasów nukleinowych (DNA i RNA), białek ,a  także w procesie wytwarzania krwi. Suplementacja kwasem foliowym w ciąży niweluje powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego dziecka, jakimi mogą być  przepuklina rdzeniowa czy mózgowa. Odgrywa on również niezwykle ważną rolę  w zachowaniu materiału genetycznego i  przekazywaniu cech dziedzicznych komórek. Przy udziale kwasu foliowego powstają szczególnie istotne dla równowagi psychicznej związki, takie jak serotonina i noradrenalina. Kolejną ważną funkcją foliatów jest wspieranie prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Jednak to nie jedyne zbawienne dla organizmu ciężarnej dary kwasu foliowego. Wpływa on też pozytywnie na system nerwowy i mózg, co zapewnia dobre samopoczucie psychiczne. Zapobiega również miażdżycy i anemii oraz chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Ile kwasu foliowego należy przyjmować?

Lekarze zalecają przyjmowanie kwasu foliowego w dawce 0,4 mg na dobę, w okresie co najmniej trzech miesięcy przed zajściem w ciążę. Wyższa dawka kwasu foliowego wskazana jest dla kobiet z nadwagą (BMI >30), jak również rozpoznaną niedokrwistością megaloblastyczną lub przyjmujących leki cytostatyczne. Kwas foliowy powinien być przyjmowany do końca pierwszego trymestru. Można go kupić bez recepty w aptece. Jeśli jednak przyszła mama przyjmuje inne leki na stałe, powinna skonsultować się z lekarzem, w celu wyeliminowania przeciwwskazań do stosowania kwasu foliowego lub zmiany dawki przyjmowania.

Kwas foliowy można uzupełniać dodatkowo odpowiednią dietą. W tym celu należy także jeść więcej produktów, które zawierają foliany pamiętając  przy tym, iż długie gotowanie niszczy większość zasobów kwasu foliowego. Produkty, będące źródłem kwasu foliowego, to przede wszystkim: pomarańcze, banany, fasola, soczewica, soja, zielone liściaste warzywa (w szczególności szpinak, sałata, natka pietruszki), szparagi, brukselka, brokuły, groszek, ryż, jęczmień, pszenica, żółtka jaj, sery czy wątróbka.

Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale