Jak zarejestrować dziecko po narodzinach? Formalności związane z wizytą w USC
Formalności nie należą do naszych ulubionych czynności zwłaszcza, kiedy dopiero co zostaliśmy rodzicami. Na szczęście polskie prawo daje nam 21 dni od daty pojawienia się brzdąca na świecie na jego zarejestrowanie. Choć do niedawna proces ten przysparzał świeżo upieczonym rodzicom nieco problemów to zmienione w 2015 roku przepisy zdecydowanie ułatwiły tę kwestię.
Gdzie i kiedy się zgłosić?
Po zmianie przepisów, czas jaki przysługuje nam na zgłoszenie się do Urzędu Stanu Cywilnego, wynosi 21 dni od daty sporządzenia karty urodzenia. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni urząd – jeśli jesteśmy zameldowani np. we Wrocławiu, a maluch rodzi się w Gdańsku, należy zgłosić się do gdańskiego urzędu. Za przygotowanie karty urodzenia odpowiedzialny jest szpital, którego dodatkowym obowiązkiem jest dostarczenie tych dokumentów do odpowiedniego organu.
Kto może zgłosić?
W pierwszej kolejności do zgłoszenia dziecka zobowiązani są: ojciec, lekarz prowadzący lub inna osoba uczestnicząca przy porodzie oraz matka, której stan zdrowia nie wyklucza takiej możliwości. W momencie, kiedy żadna z osób nie jest w stanie zrobić tego osobiście, rejestracji w jej imieniu może dokonać pełnomocnik. Jednak by było to możliwe musi posiadać on pisemne pełnomocnictwo, w którym podane jest nadawane dziecku imię.
Jakie dokumenty są potrzebne?
Nowe przepisy znacznie zmniejszyły zbiór dokumentów, z którymi należy zgłosić się do USC. Do 2015 roku były to m.in. odpis aktu małżeństwa, odpis aktu urodzenia matki (w przypadku, gdy dziecko nie pochodzi z małżeństwa) i ewentualny odpis aktu zgonu męża – w sytuacji, kiedy matka jest wdową. Dziś niezbędny jest wyłącznie dowód osobisty rodzica, który dokonuje rejestracji. W chwili, w któej formalności załatwiane są przez pełnomocnika, potrzebne jest również, wspomniane wyżej, pisemne pełnomocnictwo i dowód wysłannika.
Koszt rejestracji
Obecne wydanie jednego skróconego aktu urodzenia oraz zameldowanie maluszka jest bezpłatne.