Jak dobrać zabawki odpowiednio do wieku pociechy?

Podobno od przybytku głowa nie boli. Czy aby na pewno? Rynek zabawek jest dziś wypełniony po brzegi – do tego stopnia, że wybór produktu wartościowego pod kątem rozwoju dziecka
i jednocześnie ciekawego z perspektywy malucha, stanowi nie lada wyzwanie.  Zwłaszcza, gdy chcemy wychowywać naszą pociechę w poszanowaniu pieniędzy oraz środowiska i nie zamierzamy bez namysłu zapełniać jej pokoju kolejnymi zbędnymi przedmiotami. Dlatego przy wyborze zabawek najlepiej kierować się autentycznymi potrzebami dziecka. Dziś podpowiadamy, jak to robić.

Dlaczego zabawa i zabawki są tak ważne w życiu maluchów?

Potrzeba zabawy jest jedną z najbardziej pierwotnych potrzeb człowieka – również dorosłego.
W przypadku dzieci jej waga dodatkowo wzrasta.

Zabawa:

  • stymuluje rozwój,
  • jest sposobem poznawania rzeczywistości,
  • kształtuje osobowość (w jej trakcie ujawniają się cechy charakteru dziecka, a także jego potrzeby, indywidualne problemy oraz granice),
  • buduje poczucie własnej wartości,
  • ułatwia komunikację z innymi i budowanie więzi z otaczającym światem,
  • rozwija wyobraźnię i kreatywność,
  • daje poczucie bezpieczeństwa.

I choć można się doskonale bawić bez zabawek, dzieciaki mimo wszystko nie wyobrażają sobie bez nich świata! I słusznie, bowiem te odpowiednio dobrane do wieku mogą, a nawet powinny, dodatkowo stymulować rozwój naszych maluchów.

Czym się bawić? To zależy od wieku!

Od momentu narodzin dziecko nieustannie się rozwija, a każdy rok, miesiąc, a czasem nawet tydzień, jego życia, przynosi kolejne ważne zmiany. W czasie swojego dzieciństwa maluch przechodzi przez różne tzw. okresy sensytywne, podczas których niezwykle łatwo i w naturalny sposób przyswaja sobie konkretne umiejętności czy informacje z określonych dziedzin. Dzięki odpowiednim zabawkom możemy pomóc naszemu dziecku jak najlepiej wykorzystać dany okres sensytywny i w ten sposób nieustannie wspierać pociechę w rozwoju.

Jak dobrać zabawki odpowiednio do wieku dziecka?

0-12 miesięcy

Przez pierwsze 3 miesiące życia maluszek zainteresowany jest głównie tym, co znajduje się najbliżej w jego otoczeniu. Jego zmysł wzroku dopiero się kształtuje, za to słuch jest już dość rozwinięty. Dlatego w tym czasie najlepiej postawić na delikatne, miękkie grzechotki lub zawieszone nad łóżeczkiem karuzele kontrastowe emitujące subtelne dźwięki.

Między 3. a 6. miesiącem życia maluch zaczyna eksplorować najbliższą przestrzeń oraz własne ciało. Wkłada do buzi i ssie swoje paluszki, sięga po stopy, próbuje chwytać pierwsze przedmioty. Jego wzrok wciąż się rozwija, powoli zaczyna już dostrzegać kolory.

 

 

To czas na:

  • wszelkiego rodzaju zabawki kontrastowe;
  • maty edukacyjne;
  • zabawki sensoryczne, czyli takie, które mają różne faktury oraz kształty, wydają dźwięki i są podatne na dotyk czy ściskanie;

Od 6. do 12. miesiąca życia na plan pierwszy wysuwają się: motoryka, ruch i koordynacja ręka – oko. Maluch uczy się chwytać przedmioty dwoma paluszkami, siadać, pełzać, raczkować, wstawać, a nawet chodzić. Uwielbia również dźwięki, rytm i muzykę.

To czas na:

  • miękkie piłeczki do turlania i inne przedmioty, za którymi można „ganiać”;
  • pchacze, taczki, zabawki do ciągnięcia na sznurku;
  • zabawki „hałasujące”, które znajdziemy w sklepie muzycznym lub… w kuchni, np. garnki, drewniane łyżki, marakasy, grzechotki, bębenki;
  • zabawki sensoryczne;
  • zabawki manipulacyjne lub tablica manipulacyjna – można ją kupić lub wykonać samodzielnie, chodzi o to, by w jednym miejscu zgromadzić najróżniejsze przedmioty, którymi można „manipulować” (ciągnąc je, przekręcać, przesuwać, wprowadzać w ruch) i które uczą, że akcja pociąga za sobą reakcję;
  • kontrastowe książeczki lub książeczki-harmonijki z grubymi i twardymi lub przeciwnie – miękkimi, materiałowymi – stronami.

 

1,5-2 lata

Maluch jest coraz bardziej ruchliwy, swobodnie chodzi i eksploruje otaczający go świat. Rozwija się jego spostrzegawczość, w czym pomaga ogromne zainteresowanie drobnymi przedmiotami
i szczegółami. Przechodzi też fascynację domowymi obowiązkami, zwłaszcza sprzątaniem.

To czas na:

  • pchacze, taczki, zabawki do ciągnięcia na sznurku;
  • rowerki biegowe i pierwsze hulajnogi;
  • książeczki, w których trzeba wyszukiwać ukryte postaci;
  • układanki, gry edukacyjne, proste puzzle;
  • proste i duże klocki oraz wszelkie konstrukcje, które można budować, a następnie burzyć;
  • zabawkowe odkurzacze, mopy i inne zestawy do sprzątania, ale również realne przedmioty służące do robienia porządków, np. własna ściereczka czy wiaderko;
  • figurki zwierzątek, ludzi, bohaterów bajek.

3 lata

To czas, gdy maluch doskonali swoje zdolności manualne i konstrukcyjne, uczy się wykonywać bardziej precyzyjne ruchy rączkami i paluszkami. Wciąż interesuje się drobnymi przedmiotami, takimi jak figurki, kulki czy puzzle. Nie jest jeszcze w pełni gotowy na zabawy w grupie, chętnie natomiast oddaje się tzw. zabawie równoległej, czyli bawi się samodzielnie, ale w niedalekim towarzystwie innych dzieci, np. w piaskownicy lub na dywanie przedszkolnej sali zabaw.

 

To czas na:

  • klocki;
  • kulodromy;
  • proste puzzle;
  • figurki zwierzątek i ludzi;
  • zabawki do zabawy w piaskownicy – wiaderka, łopatki, foremki, lejki itd.

 

4 lata

Maluchy uczą się zachowań społecznych i komunikacji z innymi dziećmi. Lubią wcielać się w role „dorosłych” i bawić w zabawy związane z daną płcią. Interesuje je konstruowanie nieco bardziej skomplikowanych figur i budowli. To również okres, kiedy wyjątkowo mocno rozpiera je energia, potrzebują być w ciągłym ruchu.

To czas na:

  • pierwsze gry planszowe;
  • bardziej skomplikowane puzzle;
  • zestawy do zabaw „wcieleniowych” lub zabawki do zabawy w dom – kuchenki, sklepy, lalki, wózki, kostiumy lub proste elementy kostiumów itd.;
  • hulajnogi, pierwsze rowerki;
  • trampoliny, huśtawki;
  • wigwamy, namioty;
  • piłki;
  • przybory malarskie, kolorowanki;
  • klocki umożliwiające budowę bardziej skomplikowanych konstrukcji.

 

5-6 lat

Dzieciaki potrafią już na dłużej skupić swoją uwagę na konkretnych i bardziej skomplikowanych zadaniach oraz poleceniach. Wykazują też dużą potrzebę kreatywności. Lubią posiadać drobne przedmioty na własność i trzymać je w określonych miejscach, jak swoje małe skarby. Zaczynają też interesować się sportem i rywalizacją.

To czas na:

  • gry planszowe;
  • książki;
  • zestawy kreatywne lub zestawy plastyczne, kolorowanki;
  • bardziej skomplikowane puzzle;
  • figurki postaci z bajek lub filmów;
  • klocki umożliwiające budowę bardziej skomplikowanych konstrukcji;
  • plecaki, saszetki, portfeliki.

 

7 i więcej lat

Wraz z pójściem do szkoły dzieci silnie rozwijają swoje kompetencje społeczne oraz możliwości intelektualne. Uczą się czytać i pisać. Pojawiają się pierwsze indywidualne zainteresowania
i uczestnictwo w zajęciach dodatkowych, np. sportowych, muzycznych, tanecznych, językowych itd. To również okres, w którym w pokoju dziecka najczęściej pojawia się biurko, a przestrzeń jest reorganizowana i dekorowana zgodnie z zainteresowaniami i upodobaniami pociechy.

To czas na:

  • książki fabularne lub popularnonaukowe;
  • gry planszowe, quizy, karty do gry;
  • książki, gry i gadżety do nauki języków obcych;
  • elementy wystroju pokoju;
  • zestawy kreatywne, zestawy plastyczne, zestawy do tworzenia biżuterii itd.;
  • przedmioty związane z indywidualnymi zainteresowaniami (np. koszulka z logo ulubionej drużyny futbolowej, spódniczka tutu na zajęcia baletowe).

 

A co z elektroniką?

Ludzie urodzeni w XXI wieku to tzw. cyfrowi tubylcy, czyli osoby, które nie znają świata bez Internetu
i cyfrowych gadżetów, takich jak smartfony, laptopy czy tablety. Nic więc dziwnego, że wielu rodziców staje obecnie przed pytaniem: kiedy i w jaki sposób umożliwiać swoim pociechom dostęp do tego świata, tak by z jednej strony nie wykluczać ich cyfrowo, ale z drugiej nie zakłócać ich naturalnego
i prawidłowego rozwoju.

Według zaleceń WHO maluszki przed 2. rokiem życia bezwzględnie nie powinny mieć dostępu do ekranów urządzeń cyfrowych. Między 2. a 5. rokiem życia można już powoli wprowadzać te gadżety do życia dzieci. Głównie po to, by nauczyć je odpowiedzialnego i mądrego korzystania z nich. Czas przed tabletem czy laptopem najlepiej spędzać wówczas wspólnie, grając z pociechą w gry edukacyjne czy też oglądając razem wartościowe bajki, najlepiej nie dłużej niż 30 minut dziennie. Między 6. a 12. rokiem życia komputer czy tablet niejednokrotnie staje się już narzędziem służącym do nauki
i poszerzania wiedzy. Dzieciaki często proszą wtedy również rodziców o pierwsze telefony lub chociaż zegarki z funkcją wysyłania wiadomości lub dzwonienia. Odpowiedź na te prośby to już indywidualna decyzja każdego rodzica. Najważniejsze jest jednak, by wciąż kontrolować czas, jaki pociecha spędza przed ekranem oraz treści, z jakimi ma styczność w świecie online.

Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale