Jak dobrać zabawki odpowiednio do wieku pociechy?
Podobno od przybytku głowa nie boli. Czy aby na pewno? Rynek zabawek jest dziś wypełniony po brzegi – do tego stopnia, że wybór produktu wartościowego pod kątem rozwoju dziecka
i jednocześnie ciekawego z perspektywy malucha, stanowi nie lada wyzwanie. Zwłaszcza, gdy chcemy wychowywać naszą pociechę w poszanowaniu pieniędzy oraz środowiska i nie zamierzamy bez namysłu zapełniać jej pokoju kolejnymi zbędnymi przedmiotami. Dlatego przy wyborze zabawek najlepiej kierować się autentycznymi potrzebami dziecka. Dziś podpowiadamy, jak to robić.
Dlaczego zabawa i zabawki są tak ważne w życiu maluchów?
Potrzeba zabawy jest jedną z najbardziej pierwotnych potrzeb człowieka – również dorosłego.
W przypadku dzieci jej waga dodatkowo wzrasta.
Zabawa:
I choć można się doskonale bawić bez zabawek, dzieciaki mimo wszystko nie wyobrażają sobie bez nich świata! I słusznie, bowiem te odpowiednio dobrane do wieku mogą, a nawet powinny, dodatkowo stymulować rozwój naszych maluchów.
Czym się bawić? To zależy od wieku!
Od momentu narodzin dziecko nieustannie się rozwija, a każdy rok, miesiąc, a czasem nawet tydzień, jego życia, przynosi kolejne ważne zmiany. W czasie swojego dzieciństwa maluch przechodzi przez różne tzw. okresy sensytywne, podczas których niezwykle łatwo i w naturalny sposób przyswaja sobie konkretne umiejętności czy informacje z określonych dziedzin. Dzięki odpowiednim zabawkom możemy pomóc naszemu dziecku jak najlepiej wykorzystać dany okres sensytywny i w ten sposób nieustannie wspierać pociechę w rozwoju.
Jak dobrać zabawki odpowiednio do wieku dziecka?
0-12 miesięcy
Przez pierwsze 3 miesiące życia maluszek zainteresowany jest głównie tym, co znajduje się najbliżej w jego otoczeniu. Jego zmysł wzroku dopiero się kształtuje, za to słuch jest już dość rozwinięty. Dlatego w tym czasie najlepiej postawić na delikatne, miękkie grzechotki lub zawieszone nad łóżeczkiem karuzele kontrastowe emitujące subtelne dźwięki.
Między 3. a 6. miesiącem życia maluch zaczyna eksplorować najbliższą przestrzeń oraz własne ciało. Wkłada do buzi i ssie swoje paluszki, sięga po stopy, próbuje chwytać pierwsze przedmioty. Jego wzrok wciąż się rozwija, powoli zaczyna już dostrzegać kolory.
To czas na:
Od 6. do 12. miesiąca życia na plan pierwszy wysuwają się: motoryka, ruch i koordynacja ręka – oko. Maluch uczy się chwytać przedmioty dwoma paluszkami, siadać, pełzać, raczkować, wstawać, a nawet chodzić. Uwielbia również dźwięki, rytm i muzykę.
To czas na:
1,5-2 lata
Maluch jest coraz bardziej ruchliwy, swobodnie chodzi i eksploruje otaczający go świat. Rozwija się jego spostrzegawczość, w czym pomaga ogromne zainteresowanie drobnymi przedmiotami
i szczegółami. Przechodzi też fascynację domowymi obowiązkami, zwłaszcza sprzątaniem.
To czas na:
3 lata
To czas, gdy maluch doskonali swoje zdolności manualne i konstrukcyjne, uczy się wykonywać bardziej precyzyjne ruchy rączkami i paluszkami. Wciąż interesuje się drobnymi przedmiotami, takimi jak figurki, kulki czy puzzle. Nie jest jeszcze w pełni gotowy na zabawy w grupie, chętnie natomiast oddaje się tzw. zabawie równoległej, czyli bawi się samodzielnie, ale w niedalekim towarzystwie innych dzieci, np. w piaskownicy lub na dywanie przedszkolnej sali zabaw.
To czas na:
4 lata
Maluchy uczą się zachowań społecznych i komunikacji z innymi dziećmi. Lubią wcielać się w role „dorosłych” i bawić w zabawy związane z daną płcią. Interesuje je konstruowanie nieco bardziej skomplikowanych figur i budowli. To również okres, kiedy wyjątkowo mocno rozpiera je energia, potrzebują być w ciągłym ruchu.
To czas na:
5-6 lat
Dzieciaki potrafią już na dłużej skupić swoją uwagę na konkretnych i bardziej skomplikowanych zadaniach oraz poleceniach. Wykazują też dużą potrzebę kreatywności. Lubią posiadać drobne przedmioty na własność i trzymać je w określonych miejscach, jak swoje małe skarby. Zaczynają też interesować się sportem i rywalizacją.
To czas na:
7 i więcej lat
Wraz z pójściem do szkoły dzieci silnie rozwijają swoje kompetencje społeczne oraz możliwości intelektualne. Uczą się czytać i pisać. Pojawiają się pierwsze indywidualne zainteresowania
i uczestnictwo w zajęciach dodatkowych, np. sportowych, muzycznych, tanecznych, językowych itd. To również okres, w którym w pokoju dziecka najczęściej pojawia się biurko, a przestrzeń jest reorganizowana i dekorowana zgodnie z zainteresowaniami i upodobaniami pociechy.
To czas na:
A co z elektroniką?
Ludzie urodzeni w XXI wieku to tzw. cyfrowi tubylcy, czyli osoby, które nie znają świata bez Internetu
i cyfrowych gadżetów, takich jak smartfony, laptopy czy tablety. Nic więc dziwnego, że wielu rodziców staje obecnie przed pytaniem: kiedy i w jaki sposób umożliwiać swoim pociechom dostęp do tego świata, tak by z jednej strony nie wykluczać ich cyfrowo, ale z drugiej nie zakłócać ich naturalnego
i prawidłowego rozwoju.
Według zaleceń WHO maluszki przed 2. rokiem życia bezwzględnie nie powinny mieć dostępu do ekranów urządzeń cyfrowych. Między 2. a 5. rokiem życia można już powoli wprowadzać te gadżety do życia dzieci. Głównie po to, by nauczyć je odpowiedzialnego i mądrego korzystania z nich. Czas przed tabletem czy laptopem najlepiej spędzać wówczas wspólnie, grając z pociechą w gry edukacyjne czy też oglądając razem wartościowe bajki, najlepiej nie dłużej niż 30 minut dziennie. Między 6. a 12. rokiem życia komputer czy tablet niejednokrotnie staje się już narzędziem służącym do nauki
i poszerzania wiedzy. Dzieciaki często proszą wtedy również rodziców o pierwsze telefony lub chociaż zegarki z funkcją wysyłania wiadomości lub dzwonienia. Odpowiedź na te prośby to już indywidualna decyzja każdego rodzica. Najważniejsze jest jednak, by wciąż kontrolować czas, jaki pociecha spędza przed ekranem oraz treści, z jakimi ma styczność w świecie online.