Dieta na dobry sen malucha

Sen odgrywa w życiu każdego z nas, zwłaszcza niemowlęcia, niezwykle istotną rolę. Maluszek musi mieć przecież odpowiednią ilość regenerującego odpoczynku, aby jego organizm mógł się prawidłowo rozwijać. Co ma do tego dieta? Otóż dużo! O tym, jak ułatwia ona zasypianie i reguluje funkcje snu, opowiada Aleksandra Łoniewska – specjalistka od dziecięcego snu i rozwoju oraz ekspertka marki Mama i ja.

Jak zadbać o spokojny sen

Pierwszym pożywieniem noworodka i niemowlęcia jest mleko mamy oraz mleko modyfikowane, które zaspokajają wszystkie potrzeby małego organizmu.

Trzeba pamiętać o tym, że mleko kobiece wieczorem oraz w nocy ma inny skład niż w ciągu dnia. W ciągu dnia mleko nie zawiera składników, które pomagają przy zasypianiu. Natomiast w mleku wieczornym i podawanym w nocy wytwarzają się nukleotydy, witaminy B6 i B12 oraz hormon, który odpowiada za sen, czyli melatonina – podkreśla Aleksandra Łoniewska, ekspertka Mama i ja.

Jeśli mama zdecyduje się na karmienie maluszka mlekiem odciąganym, wieczorem oraz w nocy powinna podawać mu odciągnięte mleko wieczorne. Dlaczego to tak ważne? Bo dzięki temu dostarcza dziecku naturalnych składników ułatwiających mu zasypianie. Z kolei rano najlepiej podawać maluszkowi mleko odciągnięte o poranku lub w ciągu dnia.

Należy też powstrzymać się od zbyt szybkiego rozszerzania diety dziecka i poczekać do ok. 6. miesiąca życia, aż dziecko zacznie samodzielnie siadać. Podawanie kaszki na noc, żeby maluch był najedzony i lepiej spał, tak naprawdę jest mitem i nie ma wpływu na sen – dodaje Aleksandra Łoniewska.

Jeśli mama chce zapewnić niemowlęciu spokojny sen, najpierw musi zadbać o swoją dietę. Dopóki dziecko nie ukończy 4. miesiąca życia, powinna zrezygnować z produktów zawierających kofeinę, które możemy odnaleźć nie tylko w kawie, ale również w czekoladzie i kakao. W uzyskaniu odpowiedniej ilości pokarmu ważne jest również odpowiednie nawodnienie, w czym pomoże jej niegazowana woda źródlana, jak np. Mama i ja.

Naturalne wspomagacze snu w diecie dziecka

Co ciekawe, na sen maluszka śniadanie ma większy wpływ niż kolacja. Zadbajmy o to, by pierwszy posiłek był bogaty w białko i witaminę B6, a potem o to, by dziecko przebywało na słońcu do godziny 14, a szybko zauważymy, że wieczorem nie będzie miało problemów z zaśnięciem. Tryptofan, cenny aminokwas pobrany z pożywienia, ulegnie przemianie w serotoninę, zwaną popularnie hormonem szczęścia, a ta z kolei zamieni się w ułatwiającą spokojny sen melatoninę.

Dlatego w diecie dziecięcej wskazane jest podawanie produktów bogatych w tryptofan, takich jak: banany, jajka, sezam, płatki owsiane, sery, awokado, pestki dyni, indyk, produkty sojowe, mleko – podkreśla Aleksandra Łoniewska. – Doskonałym posiłkiem na kolację są tłuste gatunki ryb, bo zawarty w nich DHA wspomaga dojrzewanie mózgu oraz pozytywnie wpływa na długość i jakość snu. Popularne kaszki nie wspomagają snu, a dodatkowo często zawierają pobudzający cukier. Podając wieczorem kaszkę na mleku, dodajmy do niej banana i odrobinę tłuszczu.

Co zrobić, aby dziecko było i syte, i spokojnie spało? Należy zapewnić mu zbilansowany posiłek pełen białka, węglowodanów i tłuszczów. Pamiętajmy jednak o tym, że maluszek trawi szybciej niż dorosły – najlepszy czas na kolację jest zatem 40-60 minut przed zaśnięciem.

Woda zdrowia i… spokoju doda

Dzieci, które skończyły 6. miesiąc życia, powinny zacząć dzień od szklanki wody.

Należy pić wodę także 15-20 minut przed każdym posiłkiem, a dodanie soku z cytryny sprawi, że dłużej utrzyma się ona w organizmie. Po posiłku trzeba odczekać około godziny – jeśli jednak dziecku bardzo chce się pić w trakcie jedzenia, pamiętajmy o tym, by podawać mu wyłącznie wodę niegazowaną i odpowiadającą jego potrzebom. Woda jest także najlepszym wyborem, jeśli chodzi o gaszenie pragnienia w nocy – dodaje Aleksandra Łoniewska.

W diecie maluszka ważne są nie tylko odpowiednio skomponowane posiłki, ale także dbanie o optymalne nawodnienie jego organizmu. Niemowlętom i dzieciom, które ukończyły 6. miesiąc życia, najlepiej podawać wodę źródlaną, mineralną, niskosodową oraz niskozmineralizowaną. Warto zatem sięgnąć po produkt Mama i ja. Ta certyfikowana, niegazowana woda źródlana o niskiej zawartości sodu stworzona została specjalnie po to, by spełnić potrzeby mam karmiących oraz dzieci od pierwszych dni życia. Woda Mama i ja nie tylko idealnie nawadnia, ale jest też doskonałą, bo bezpieczną bazą do przygotowywania zbilansowanych dziecięcych posiłków.

Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
lidl
lewiatan
Kaufland
dino
Auchan
zabka
Transgourmet
makro
netto
lidl
lewiatan
Kaufland
dino
Auchan
zabka