Cukrzyca ciążowa – jak się odżywiać?

Choć diagnozę cukrzycy ciążowej otrzymuje zaledwie kilka procent kobiet, warto znać  podstawowe fakty na temat tej dolegliwości. Kluczową rolę w opanowaniu choroby odgrywa dyscyplina żywieniowa i dobrze skomponowana, przemyślana dieta. Dzięki niej mama i jej maluszek będą bezpieczni i zdrowi.

W trosce o zdrowie

Cukrzyca to zaburzenie przyswajania glukozy przez organizm, wynikające z braku insuliny lub jej nieprawidłowego działania. Choroba ta dotyczy ogółu społeczeństwa, ale jedna z jej odmian występuje podczas gwałtownych zmian hormonalnych u kobiet w ciąży. Nadmierne gromadzenie się nieprzetworzonej glukozy w organizmie prowadzi do przecukrzenia, co w istotny sposób zagraża zdrowiu matki i jej dziecka, a nawet może spowodować poronienie. Choć cukrzyca ciążowa w większości przypadków ustępuje tuż po porodzie, to w trakcie ciąży nie wolno jej bagatelizować.

Świadome odżywianie

Diagnoza cukrzycy ciążowej jest jednoznaczna z koniecznością pewnych ograniczeń w diecie. Skomponowanie odpowiedniego jadłospisu musi się odbyć pod kontrolą lekarza diabetologa lub dietetyka. Trudno w tym przypadku o ustanowienie uniwersalnego schematu żywienia, ponieważ każdy organizm w zależności od wielu uwarunkowań potrzebuje innych ilości składników odżywczych. Mimo tego można wyodrębnić kilka powszechnych zasad żywienia w przebiegu cukrzycy ciążowej:

  • zbilansowana dieta – kobieta w ciąży musi odżywiać się zdrowo i różnorodnie, przy czym węglowodany powinny stanowić ok. 40-50%, białka 20%, a tłuszcze 20-30% źródeł dostarczanej codziennie energii,
  • większe spożycie węglowodanów złożonych – ponieważ węglowodany złożone są trawione wolniej, nie powodują nagłego wzrostu stężenia glukozy we krwi – co zapobiega przecukrzeniu (węglowodany złożone występują między innymi w: pieczywie pełnoziarnistym i razowym, ziemniakach, kaszach, makaronach),
  • ograniczanie węglowodanów prostych – zawartych przede wszystkim w słodyczach, jogurtach, serkach, ciastach, ale także słodkich owocach i sokach owocowych (w przypadku cukrzycy warto je rozcieńczać wodą),
  • wybór produktów bogatych w błonnik – zwłaszcza warzyw i produktów zbożowych. Błonnik spowalnia proces wchłaniania węglowodanów i sprzyja trawieniu, dlatego jest zalecany w przebiegu cukrzycy,
  • rozsądny dobór tłuszczów i białek – zalecane jest spożywanie chudych mięs czy nabiału, ale z jak najmniejszą zawartością tłuszczu (odtłuszczone mleko, naturalny twaróg, chudy ser). Tłuszcze zwierzęce warto zastąpić roślinnymi, np. oliwą z oliwek czy olejem rzepakowym,
  • regularne spożywanie niewielkich posiłków – dla zachowania stałego poziomu cukru w organizmie.

Zwiększona kontrola

W czasie choroby należy kontrolować stężenie cukru we krwi za pomocą glukometru, a także dobierać posiłki pod kątem zachowania odpowiednich norm. Jednym ze wskaźników pomagających utrzymać zbilansowaną dietę cukrzyka jest wymiennik węglowodanowy. Termin ten określa porcję produktu zawierającą 10 gram węglowodanów przyswajalnych – dzięki porównywaniu potraw za pomocą wymiennika węglowodanowego można zachować stały poziom cukru we krwi, a jednocześnie uniknąć monotonii w swym codziennym żywieniu.

Równie przydatny wskaźnik stanowi indeks glikemiczny, który określa szybkość, z jaką wzrasta stężenie cukru w organizmie po spożyciu danego produktu. Dzięki odpowiednim tabelom z wartością IG można tak dobierać składniki, by przyrządzana potrawa nie zaszkodziła naszemu zdrowiu. Należy mieć również na uwadze fakt, że proces przetwarzania produktów (np. rozgotowywanie makaronu) zwiększa ich indeks glikemiczny.

Produkty dostępne w:
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale
Transgourmet
makro
netto
Lidl-01
lewiatan-logo-7
Kaufland
dino
Auchan
5_GLX_zabka_logotypy_Logo_ciemnozielone_tlo_biale