Woda Mama i ja
Zamknij

Zima to szczególnie trudny okres dla odporności młodych organizmów. Najlepszym rozwiązaniem w walce z chorobami jest profilaktyka, do której zaliczyć możemy wspieranie od wewnątrz – poprzez odpowiednie żywienie. Przedstawiamy listę 5 produktów, które warto zjadać o tej porze roku codziennie.

 

  1. Kasze

Kasze stanowią źródło witamin i minerałów, m.in. witaminy B i PP, fosfor, wapń, potas, magnez, czy żelazo.  Ważne, by kasze, po które sięgasz były gruboziarniste –  są mało oczyszczone i rozdrobnione. Za najzdrowsze z kasz powszechnie uznaje się kaszę jaglaną, oraz gryczaną, ale nie zapominaj o kaszy jęczmiennej i jej odmianach. Dzieci uwielbiają kasze, szczególnie na słodko, czy w zupach.

 

  1. Kiszonki

Kiszone warzywa to prawdziwa kopalnia witamin. Poza witaminą C, B6, B12 i K, zawierają także beta karoten, potas, magnes, cynk i wapń. Ich spożycie reguluje florę przewodu pokarmowego, ułatwia wchłanianie białka, usprawnia pracę jelit i mózgu, a także wzmacnia kości. Ponadto występujące w kiszonkach zdrowe bakterie wspierają walkę z grzybicami, pomagają pozbywać się toksyn i działają odkwaszająco. Kiszonki zaleca się wprowadzać do diety dziecka od 11/12 miesiąca życia.

 

  1. Warzywa strączkowe

Rośliny strączkowe cechują się wysoką zawartością białka. W ich składzie znajdują się też węglowodany i tłuszcze, a co za tym idzie, dostarczają sporo energii, której o tej porze roku szczególnie potrzebujemy – m.in. po to, by rozgrzać organizm. Fasola, ciecierzyca, groch i soczewice zawierają również wapń (ogromnie ważny w fazie rozwoju układu kostnego młodego człowieka!), żelazo i potas, a w połączeniu z kaszami, z powodzeniem mogą zastąpić mięsny posiłek.

 

  1. Warzywa korzeniowe

Zaliczamy do nich buraki, marchew, pasternak, pietruszkę, seler i inne warzywa, rosnące pod powierzchnią ziemi. Zawierają sporo witaminy C, witaminy z grupy B i A, a także beta karoten, potas, magnez i wiele innych mikroskładników, co skutkuje ich cudownym wpływem na naszą odporność. Na szczęście ich słodki smak jest często lubiany przez dzieci, jeśli natomiast Twój maluch nie należy do tej grupy, warto pokusić się o przygotowanie kamuflażu w postaci pieczonych frytek warzywnych, lub zupy krem.

 

  1. Koperek i natka pietruszki

Stanowią one szalenie obfite źródło witaminy C! Znajdziemy w nich również witaminy A, PP, B1, B2 kwas foliowy,  żelazo, wapń, potas i magnez, a także olejek eteryczny, który przyczynia się do sprawniejszego wydzielania soków żołądkowych. Oznacza to, że nie tylko wspierają odporność, ale także przyczyniają się do poprawy wchłanialności witamin i minerałów, dzięki czemu możemy mieć pewność, że do naszego maluszka dociera to, co najlepsze.