Woda Mama i ja
Zamknij

Okres po urodzeniu dziecka to prawdziwa rewolucja w życiu kobiety. Wiele sposobów na relaks, z których korzystałyśmy przed zajściem w ciążę, może nie sprawdzić się, kiedy będziemy miały przy sobie wymagającego naszego czasu, troski i ogromnych pokładów energii małego człowieka. W wielu przypadkach wyjście do kina, na masaż czy do kawiarni z przyjaciółką może okazać się niemożliwe, jeśli nie mamy pomocy dziadków, zaangażowanego partnera lub innych osób, jak niani. Czasami nie mamy też zwyczajnie siły i ochoty na jakiekolwiek wypady. W takich wypadkach warto skorzystać ze sposobów, które doskonale sprawdzą się w domowym zaciszu i nie wymagają dużo siły i energii.

 

Masaż stóp i dłoni

 

Według różnych gałęzi medycyny wschodu: ajurwedy, medycyny chińskiej, mongolskiej czy tybetańskiej, masaż dłoni i stóp to doskonały sposób na relaks i wsparcie pracy narządów wewnętrznych. Najlepiej wykonywać go tuż po przebudzeniu, a potrzebny nam do niego będzie naturalny olejek, np. arganowy w poręcznym opakowaniu z pompką.  Wystarczy posmarować nim stopy oraz dłonie i wymasować je dokładnie. Później można wziąć kąpiel, uważając oczywiście, aby wchodząc do wanny się nie poślizgnąć. Taki masaż gwarantuje głęboki relaks i przyjemne doznania, nie wymaga dużych nakładów czasu, bo może trwać nawet kilka minut, a do jego wykonania nie potrzeba wiele energii. Dodatkową korzyścią stosowania tej metody jest gładka skóra stóp i dłoni.

 

Medytacja

 

Medytacja to cudowny sposób na relaks, który skutkuje odprężeniem ciała i spokojem umysłu, ponadto obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu oraz po dłuższej praktyce zwiększa obszar ciała szarego w mózgu odpowiedzialnego za uczucie szczęścia. Najpopularniejszymi pozycjami, w których się medytuje są siad po turecku lub w kwiecie lotosu. Jeśli jednak nie masz siły lub ochoty na medytację na siedząco, możesz to robić również leżąc lub będąc w takiej pozycji, w której akurat się znajdujesz. Jest wiele sposobów medytacji: skupianie się na oddechu, wpatrywanie w punkt czy obserwacja doznań w ciele. Warto wśród wielu metod wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada.

 

Praca z oddechem

Sposób w jaki oddychamy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Jest wiele technik oddechowych, które wpływają na zwiększenie uczucia relaksu i obniżenie poziomu stresu. Zanim rano wstaniemy z łóżka warto wziąć dziesięć powolnych, jak najdłuższych i najspokojniejszych głębokich wdechów i wydechów przez nos. Rozpoczynanie dnia po takim ćwiczeniu jest o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze. Jeśli o naszej pobudce zadecydował niemowlak i nie mamy możliwości poleżeć jeszcze kilku minut w łóżku, wówczas powyższe ćwiczenie oddechowe możemy wykonać w jakichkolwiek okolicznościach w ciągu dnia.

 

Muzyka relaksacyjna

Śpiew ptaków, szum wody, mantry czy ulubiona muzyka poważna mogą być dla nas prawdziwym ukojeniem. Warto włączyć relaksującą i uspokajającą melodię zawsze, kiedy tego potrzebujemy. Spokojne dźwięki mogą również pozytywnie wpłynąć na nasze dziecko.

 

Malowanie i rysowanie

Kolejnymi metodami pozwalającymi zrelaksować się po urodzeniu dziecka są malowanie i rysowanie. Na rynku dostępnych jest wiele kolorowanek dla dorosłych, z których możemy wybierać. Innym sposobem na przyjemne spędzanie czasu jest malowanie obrazów. Jeśli nie wykazujemy w tym obszarze wielkiego talentu, możemy kupić obraz do malowania po numerach – wówczas rubryki oznaczone określoną cyfrą malujemy farbą z tym samym numerem na wieczku, w efekcie czego powstaje naprawdę imponujące dzieło. Tworzenie takiego obrazu to czasochłonny oraz przyjemny proces, do którego możemy wracać zawsze, kiedy mamy chociaż kilka minut wolnego czasu.

 

Audiobooki                    

Czytanie książek jest bardzo relaksującym zajęciem. Nosząc malucha na rękach często jednak bardzo trudno jest trzymać jeszcze w rękach książkę, dlatego w takiej sytuacji doskonale sprawdzą się audiobooki. Dzięki nim możemy włączyć nasze ulubione pozycje i słuchać ich np. podczas karmienia niemowlaka.

 

Aromatyczna kąpiel

Aromatyczna kąpiel to klasyk, z którego możemy korzystać również po urodzeniu dziecka. Do jej przygotowania wystarczy ulubiona sól lub mleczko do kąpieli oraz chwila wolnego czasu. Doskonale sprawdzi się w tym momencie również muzyka relaksacyjna.

Czas po urodzeniu dziecka jest dużym wyzwaniem dla młodej mamy. Nieprzespane noce i opieka nad niemowlakiem mogą okazać się dla niej często bardzo stresujące. Warto w tym okresie wykorzystywać chwile i sposoby, które mogą przynieść nam relaks i odprężenie nie zapominając również o swoich potrzebach.