Woda Mama i ja
Zamknij

Przyszłe mamy powinny wiedzieć, że okres ciąży zmienia kobiece ciało i może wiązać się ze spadkiem odporności. Odporność w ciąży jest obniżona, bo organizm skupia się na dziecku i chce mu zapewnić jak najlepsze i najbezpieczniejsze warunki do rozwoju. Dlatego ciężarne powinny w szczególny sposób zadbać o swoje zdrowie, by cieszyć się doskonałą kondycją zarówno w ciąży, jak i po niej. Dziś przedstawimy kilka prostych zasad, które pomogą uniknąć nieprzyjemnych infekcji.

Odpowiedni ubiór

Kobiety w ciazy powinny pamiętać, aby ubierać się stosownie do temperatury. Jest to podstawowa zasada, o której wiele osób zwyczajnie zapomina. Dobrze jest nosić ubrania „na cebulkę” – pozwoli to uniknąć przegrzania organizmu, a w konsekwencji przeziębienia. Warto również zadbać o odpowiednie zabezpieczenie odsłoniętych części ciała, dlatego należy pamiętać o czapce i szaliku w chłodniejsze dni, a w deszczowe zawsze mieć przy sobie parasolkę.

Niedotleniony organizm jest znacznie mniej odporny na wirusy i bakterie. Dlatego warto wybierać się na spacery na świeżym powietrzu, nawet w te chłodniejsze dni – pomoże to w zahartowaniu organizmu.

Dieta to podstawa

Zadbanie o odpowiednią i zbilansowaną dietę to klucz do wysokiej odporności. Warzywa i owoce odgrywają tu bardzo ważną rolę – zawierają witaminy i minerały, które wzmacniają organizm, zapobiegają infekcjom, a w wielu przypadkach zwiększają ochronę przed chorobami. Wśród naturalnych metod walki z infekcjami znajduje się np. aronia jest jednym z najzdrowszych owoców jagodowych, zawiera mnóstwo witaminy C, B1, B2, E, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i mikroelementów. To prawdziwa bomba witaminowa! Brokuły zawierają antyoksydanty i witaminę C. Składniki odżywcze obecne w brokułach poprawiają pracę limfocytów, które walczą na pierwszej linii obrony organizmu, a co ważniejsze, skutecznie poprawiają odporność. Warto także zaprzyjaźnić się z czosnkiem, ponieważ niszczy bakterie, mobilizuje leukocyty do walki z bakteriami i działa wykrztuśnie. Niektóre badania wskazują jego działanie jako silniejsze od penicyliny.

Odpowiednie nawilżenie pomieszczenia

Nawet podczas niesprzyjającej pogody warto wywietrzyć mieszkanie, ponieważ duszne i szczelnie zamknięte pomieszczenia są idealnym miejscem do rozwoju drobnoustrojów. Odpowiednia temperatura, jaka powinna panować w domu w ciągu dnia to 21 stopni, natomiast w nocy 18 stopni. Zadbać należy  również o właściwoą wilgotność w mieszkaniu – zbyt suche powietrze powoduje wysuszenie śluzówki nosa, co z kolei pozwoli na łatwiejsze złapanie kataru.

Niezwykle istotne jest także nawilżenie organizmu od środka. Dlatego też warto mieć zawsze pod ręką niegazowaną wodę źródlaną z niską zawartością sodu, odpowiednią dla kobiet w ciąży, np. wodę Mama i ja. Pozwoli to na bieżąco uzupełniać płyny i nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Jeśli już jednak infekcja zaatakuje organizm, nie wolno lekceważyć objawów. Nawet najlżejsze, nieleczone przeziębienie może przerodzić się w bardzo poważną  chorobę. Dlatego w takiej sytuacji należy udać się do lekarza, który przepisze skuteczne leczenie, a co ważniejsze – bezpieczne zarówno dla przyszłej mamy, jak i dziecka, a naturalnymi metodami wspomóc leczenie.