Woda Mama i ja
Zamknij

Rozstępy pojawiające się w trakcie ciąży to temat, który spędza sen z powiek większości świeżo upieczonych mam. Bruzdy na skórze sprawiają, że nasze ciało nie wygląda już tak atrakcyjnie jak kiedyś. Na szczęście, istnieją sposoby, które pozwolą zminimalizować ryzyko ich powstawania, by nasza skóra nawet po 9 miesiącach wyglądała gładko i promieniście.

Rozstępy to wrzecionowate pasma występujące zazwyczaj na skórze brzucha, ud, pośladków, piersi, a czasem nawet pleców czy rąk. Przyczyną ich powstawania są m.in. czynniki hormonalne, szybki wzrost masy ciała, czynniki genetyczne oraz ciąża. Nie są to zmiany zagrażające zdrowiu, natomiast posiadaczom, a zwłaszcza płci pięknej spędzają sen z powiem swoim  nieestetycznym wyglądem. Pojawiają się nawet u 50-90% ciężarnych, najczęściej w późniejszych etapach ciąży. Początkowo przybierają postać czerwonych bądź purpurowych linii, które po pewnym czasie bledną i zmieniają się w białe, czasem srebrzystobiałe, zagłębione, nieregularne pasma. Bardzo ważne, aby reagować, jak tylko się pojawią, a najlepiej w ogóle nie dopuścić do ich powstania. Odpowiednio przygotowane ciało do ciąży, odpłaci się nam pięknym wyglądem.

Nawilżenie przede wszystkim

Prawidłowe nawadnianie jest niezbędne do tego, aby nasz organizm funkcjonował sprawnie i był dostatecznie odżywiony. Skutki nawet niedużych niedoborów wody mogą być szybko odczuwalne w postaci bólów głowy, problemów z koncentracją, braku energii, czy senności. W dłuższej perspektywie konsekwencje mogą być jeszcze bardziej dokuczliwe, dlatego tak ważna jest właściwa ilość płynów przyjmowanych w ciągu dnia. Woda pomaga usunąć z organizmu toksyny i dobrze wpływa  na komórki naskórka. A przecież dobrze nawilżona skóra to jest bardziej elastyczna i odporna na rozciąganie. Chcąc odpowiednio zatroszczyć się o jej kondycję, a także zdrowie całego organizmu, trzeba wybrać odpowiednią wodę i pić ją często, ale małymi łykami. Przyszłe mamy powinny postawić na wodę źródlaną o niskiej zawartości sodu i o niewielkim stopniu mineralizacji, np. produkty Mama i ja. Picie wody o dobrym składzie zapewni optymalny stopnień nawodnienia, a cerze pozwoli odzyskać gładkość, elastyczność i zdrowy wygląd.

Dieta bogata w witaminy

W walce z rozstępami świetną bronią będzie zbilansowana dieta. Najlepiej sprawdzą się sezonowe warzywa i owoce, które zawierają dużo wody, np.: arbuzy, truskawki, melony, nektarynki czy ogórki. Warto wybierać produkty bogate w witaminy A, C i E oraz cynk, które pomagają w regeneracji uszkodzonych tkanek, wzmocnią błony skóry i przyczynią się do większej produkcji kolagenu, odpowiedzialnego za elastyczność i regenerację skóry. Jadłospis, który jest wskazany w diecie  antyrozstępowej powinien obfitować w jajka, szpinak, orzechy, truskawki, nasiona czy mango.

Peelingi, które przygotują skórę do masażu

Złuszczenie pozwala głęboko oczyścić skórę i przygotować ją na aplikację specjalnych kosmetyków na rozstępy. Warto raz-dwa razy w tygodniu zrobić peeling, który usunie martwe komórki naskórka i poprawi krążenie krwi. Aby uniknąć podrażnienia skóry najlepiej jest wybrać peeling enzymatyczny, a odpuścić cukrowe, solne i inne, posiadające cząsteczki ścierające.

Masaże odpowiednimi kosmetykami

Partie ciała, które należą do najbardziej narażonych na rozstępy to boczki, brzuch, piersi i uda i to na nich warto skupić się przede wszystkim. Masaże należy wykonywać specjalnie przeznaczonymi do tego kosmetykami, które w składzie posiadają np. witaminę E, wyciąg z wąkrotki azjatyckiej, masło shea czy peptydy z awokado. Produkty powinny działać też przeciwświądowo i mieć neutralny zapach, który nie będzie drażnił. Przyda się też szorstka gąbka bądź rękawica, które świetnie sprawdzą się do masaży pod prysznicem. Po ich wykonaniu dobrze jest wsmarować w ciało specjalny balsam przeznaczony dla kobiet ciężarnych.

Aktywność fizyczna

Jeśli nie istnieją żadne przeciwwskazania ze względu na bezpieczeństwo maluszka i ciężarnej, nie powinno się rezygnować z ruchu w trakcie ciąży. Wpłynie on pozytywnie nie tylko na nasz wygląd, stan skóry, ale też samopoczucie i kondycję psychiczną oraz przygotuje do porodu. Regularne ćwiczenia sprawią, że skóra będzie bardziej elastyczna, dotleniona i poprawi się jej ukrwienie. Dobrze jest skonsultować z lekarzem, jakie ćwiczenia dedykowane są danemu trymestrowi ciąży i zastosować się do jego zaleceń.