Woda Mama i ja
Zamknij

Powrót do figury sprzed ciąży jest możliwy, nawet wtedy, gdy cały świat przysłania nam opieka nad naszym nowonarodzonym maleństwem. Najprostszym sposobem jest połączenie codziennych obowiązków z aktywnością sportową. Dzięki takim rozwiązaniom nie tylko zacieśnimy więź z dzieckiem, ale też zyskamy czas i zadbamy o formę.

Ciąża i poród to czas, w którym w ciele kobiety zachodzi bardzo dużo zmian. Jest to proces naturalny, który służy maleństwu – stworzeniu mu dogodnych warunków i przygotowaniu do porodu. Przeciętna kobieta o prawidłowym indeksie masy ciała BMI może przytyć w trakcie ciąży nawet 14 kg. Część z tych kilogramów zejdzie już pierwszego dnia po urodzeniu dziecka (waga dziecka, woda, krew, płyn owodniowy), część zacznie schodzić po przebytym połogu. Natomiast jeśli chcemy zawalczyć o piękną sylwetkę wskazane będzie wprowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety, uzupełnionej o odpowiednią ilość wody oraz włączenie różnego rodzaju ćwiczeń, które nie tylko wyszczuplą, ale też wzmocnią mięśnie.

Maluszek, wymagający całodobowej opieki nie ułatwia tego zadania, dlatego warto połączyć codzienne obowiązki z aktywnością. Podpowiadamy, jak to zrobić:

Wózki do biegania – świetny sposób na spalenie zbędnych kalorii

Specjalne wózki do biegania powstały z myślą o aktywnych mamach, które piękną sylwetkę stawiają na równi z bezpieczeństwem i bliskością dziecka. Taki sprzęt pozwala aktywnie spędzać czas z niemowlakiem, nie tylko biegając, ale też jeżdżąc na rolkach, wrotkach czy udając się na wędrówki po górach. Najważniejsze jest to, by wybrać produkt posiadający odpowiednie certyfikaty, dzięki temu będziemy miały pewność, że taki model jest bezpieczny. Dodatkową zaletą,  na którą warto zwrócić uwagę, będzie możliwość zdejmowania kół – sprawdzi się to szczególnie w przypadku mam często podróżujących samochodem. W zależności od stopnia naszego zaawansowania oraz tego, na jakich drogach planujemy biegać, warto zastanowić się nad rodzajem kół i dętek. Na trudnych terenach (tereny górzyste, drogi piaszczyste czy leśne) najlepiej sprawdzą  się pompowane koła bezdętkowe, natomiast w miejscach niewymagających – koła z dętką. Dla komfortu dziecka bardzo ważne jest odpowiednio zamortyzowane zawieszenie, dobrze, jeśli wózek będzie posiadał też hamulec ręczny.

Połączenie aktywności i zabawy, czyli wspólny fitness z maluszkiem

Jeśli mamy pewność, że z naszym dnem miednicy czy blizną po cesarskim cięciu jest wszystko w porządku to znaczy, że to jest ten moment, kiedy walka o wymarzoną sylwetkę jest w zasięgu naszej ręki. Cardio wykonane przy pomocy wózka do biegania w połączeniu z ćwiczeniami powinno przynieść naprawdę zadowalające rezultaty.
Większość ćwiczeń, które będziemy wykonywać to te same klasyczne propozycje, które równie dobrze mogłybyśmy robić bez obecności maluszka. Ważne, by dopasować je do etapu rozwoju dziecka. Jeśli nie trzyma ono jeszcze samodzielnie główki – niech towarzyszy nam w treningu na macie obok. Pozwólmy mu z zaciekawieniem przyglądać się wygibasom wykonywanym przez mamę, ale nie angażujmy go do wspólnej zabawy. Jeśli natomiast nasz maluch jest już na tyle rozwinięty, by razem z nami wykonywać ćwiczenia, możemy to robić razem z nim np. z wykorzystaniem nosidła lub chusty do noszenia dzieci. Ważne, aby nie był od razu po posiłku. Podnoszenia, częsta zmiana pozycji – to wszystko może spowodować, że wspólna zabawa może skończyć się dużo wcześniej, niż sobie zaplanowałyśmy…

Ćwiczenia, które będziemy wykonywać dobrze jest wcześniej przećwiczyć przed lustrem samej,  a dopiero później zaczynać wspólny trening. Pamiętajmy, że nieprawidłowa technika wykonywania nie tylko utrudni uzyskanie wymarzonych efektów, ale też będzie mogła zaszkodzić np. naszemu kręgosłupowi.
Ważne, aby właściwy trening poprzedzony był rozgrzewką i zakończony wyciszeniem organizmu i rozciąganiem.

Przykłady ćwiczeń, które można wykonywać razem z dzieckiem:

– przysiady

– zakroki

– lift side

– hip thrust

– klęk podparty z nogą do góry

– „całuśne” pompki damskie J

– brzuszki

– skośne brzuszki

Racjonalna i zbilansowana dieta dopełnieniem

O ile każda aktywność fizyczna jest w cenie i szczególnie godna podziwu jest u wiecznie zabieganych i zmęczonych mam, o tyle wymaga połączenia z mądrą i zdrową dietę. Ani zbyt mała ilość przyjmowanych kalorii (głodówkom mówimy absolutne nie!), ani zbyt duża nie przyniesie dobrych korzyści. Warto wspólnie z dietetykiem zastanowić się jaka ilość będzie odpowiednia dla nas. Podstawą będzie jednak wzbogacenie diety w dużą ilość warzyw, świeżych owoców, lekkostrawnych produktów i odpowiednią ilość wody, która w procesie dbania o formę jest niezbędnym elementem.